-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:9029 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چرا مالياتي كه از حقوقها كم ميكنند، خمس و زكات حساب نميشود؟

خمس و زكات احكام خاصي دارند، مثلا از ارباح و سود مكاسب (حقوق و كاسب) بعد از اين كه از مخالج سا اضافه آمد، بايد يك پنجم به عنوان خمس داده شود، نه اين كه از ابتدا كه حقوق گرفته ميشود. زكات به نه چيز تعلق ميگيرد و آن هم شرايط و احكام مفصلي دارد كه در رسالههاي عمليه از آنها بحث شده است.

اما ماليات يا سرانه يا ضرائب براي اداره شئون اجتماعي در يك جامعه مدني كه در كنار هم زندگي ميكنند، وضع شده است. خواه ناخواه جمعي كه در مكاني زندگي ميكنند، بايد براي تميزي كوچهها وجمع آوري زبالهها و حمل آنها به مكانهاي دور دست اقدام كنند يا پولي را جمع آوري كنند چند نفر را براي اين امور استخدام كنند. اگر آن جامعه پيشرفته باشد، براي برق و تلفن و آسفالت و بيمارستان و تلفن و گاز و جاده و آب و فاضلاب و امنيت و غيره، بايد افرادي را براي اين گونه امور استخدام كنند واموالي را در اين زمينهها هزينه كنند، واضح است كه خمس و زكات براي اين گونه امور كه هزينههاي سرسام آور دارد، كافي نيست. از اين رو حاكمان اسلامي حتي در زمان خلفا ضرائب و مالياتهايي از مردم ميگرفتند تا صرف برخي از مشكلات جامعه شود.(1)

پي نوشتها:

1 - با استفاده از دراسات في ولايه الفقيه، ج 4، ص 257 به بعد.







مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.